خستگی و بی‌حوصلگی علامت کمبود آهن

آهن غلات  جای آهن گوشت را نمی‌گیرد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می  توان آهن موجود در برخی غلات را جایگزین گوشت کرد گفت: آهن موجود در گوشت قرمز چه  به لحاظ جذب در بدن و چه میزان ارزش حتی از گوشت سفید هم بالاتر است و بدن انسان  آهن گوشت را تقریباً دو برابر بیشتر از آهن سایر مواد غذایی مثل گندم و سبزیجات جذب  می‌کند و بدین وسیله از کم خونی جلوگیری می‌کند.وی به این نکته اشاره کرد که کم  خونی ناشی از فقر آهن شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای است که کودکان و زنان به ویژه در  هنگام بارداری و عادت ماهیانه بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند.

جگر و  گوشت قرمز دوای درد کمبود آهن
این متخصص تغذیه در مورد علائم  کمبود آهن گفت: اشخاصی که از کمبود آهن رنج می‌برند اصولاً همیشه خسته، بی‌حوصله،  بدون تمرکز و دارای سرگیجه، تاری دید و تپش قلب هستند و حتی در بعضی اشخاص ناخن‌ها  حالت قاشقی پیدا می‌کنند و در زنان آشفتگی‌های قاعدگی رخ می‌دهد که با خوردن جگر یا  با خوردن گوشت قرمز می‌توان کمبود آهن در بدن جبران کرد که البته باید در یک دوره  زمانی این رژیم دنبال شود.

لیموترش  و گوجه فرنگی کنار گوشت جذب آهن آن را بالا می‌برد
خوردن غذاهای  حاوی ویتامین C در کنار پروتئین از قبیل گوجه فرنگی، لیموترش، فلفل دلمه‌ای، آب  پرتقال و غیره جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد.

نقرس و  چربی خون نتیجه مصرف بی‌رویه گوشت قرمز
وی در مورد عوارض  استفاده بیش از حد از گوشت قرمز گفت: استفاده مفرط از گوشت قرمز در رژیم غذایی غلظت  کلسترول، تری گلیسیرید و اسید اوریک خون را بالا می‌برد و بلکه ممکن است منجر به  بیماری‌های قلبی – عروقی، مشکلات نقرس، آرتریت روماتوئید (دردهای مفصلی)، پوکی  استخوان، و سرطان روده بزرگ بشود.

/ 0 نظر / 6 بازدید